myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Degernässlätten....ska det verkligen vara 2 s?

Publicerad 2013-04-24 12:00:00 i Allmänt,

Idag kommer jag att köra över Degennässlätten, vilket är underbart höst och vår, då många småfåglar befinner sig där. Ja även stora pippifåglar och en hel del fågelskådare vilka är minst lika rolig att se. Tycker om fåglar men kan inte så många namn. Men ett namn och fågel som jag tycker är vackra att se på är Tofsvipa. De rör sig så där lite "småviktigt" om ni förstår vad jag menar? Storspoven som för övrigt är vårt lanskapsdjur är också fina. Deras läten är vackrast vis skymningen på sommaren. Uppe i stugan kan jag sitta länge och bara lyssna på fåglarnas läten. Björktrasten tycker jag låter som en gräsklippare av den gamla sorten. De som man drog runt...är det någon som har gjort samma iakttagelse? Men sorgeligast är väl Lommen? Så himla ödesmättad och ledsamt de låter. Som om de är ensammast i hela världen och ibland låter de nästan otäckt.
 
Svalor kan också låta om sig, speciellt före regn. Då flyger då lågt och lite hysteriskt och skriker. Ja en förklaring är väl att flugor och annat far runt då för att söka skydd innan skuren kommer. Antar att det är som drive in fast food för svalor. Ja ska vi ta ämnet flugor då också när vi lixs är i naturens värld. Jag slår aldrig ihjäl en fluga???? Har ett väldigt kärleksfullt förhållande till flugor hahahaha. Kan bero på att när jag var liten så var jag rädd för dem.
 
Men min mormor berättade då olika sagor som handlade om flugans familj  och dess mödosamma liv och strävanden. Sen dess så sitter det i att jag kan inte döda flugor. För de har en massa flugbäbisar att sköta om och vingar som skall sys och putsas. I min fantasi så heter de alla Johanna!!!! och min make avskyr när jag värnar om de små hahaha. Han brukar få attacker då han blir tokig och far runt med tidningen och bara vill döda, med mig hängandes runt sig. Men skulle jag få syn på ett lite djur med fler än 6 ben så skriker jag döda nuuu.... Maken räddar då den lilla spindels, genom att plocka upp den i ett glas och släpper ut den på bron. Sen går jag dit och stampar muuuuaaaaaaaahhhhha....

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2013-04-24 12:20:51

Haha, ja ni kompletterar verkligen varandra ni två ;-) JA, Degernässlätten med 2 s. Annars blir det ju Degernäs lätten. :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela