myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Smaken är som baken den är delad... eller vad händer?

Publicerad 2013-02-20 09:28:52 i Allmänt,

Har gjort en liten betraktelse över smak och då menar jag sinnet smak. Är övertygad om att ngt händer med tiden. När jag och de flesta var yngre så kanske man tyckte att kaffe smakade urk. Helt plötsligt var det ok och sen tyckte man det var gott. Samma sak är det med Whiskey, cigarr, vin olika sorters mat. Åldras smaklökarna eller utvecklas de? Åldras gör de väl i och för sig då de vistas i en åldrande person. Men kan de bli för gammal för bäraren?? Underligt men jag vill tro att de förädlas. Jag kunde dricka öl när jag var yngre nu smakar det skit. Jag kunde dricka vilket vin som helst och det smakade helt enkelt surt och bedrövligt. Nu vill jag helst bara dricka fina viner och röda skall de vara. Förr drack jag bara vitt vin men numera måste det vara av god kvalite för att jag skall tycka att det är ok. Samma sak är det nog med konjak och whiskey. Maken kan längta efter att hälla upp ett litet glas och sippa på det, ngt som aldrig hände när han var yngre säger han. Har ni känt av detta?

Kommentarer

Postat av: Magnus

Publicerad 2013-02-20 13:18:08

Jag tror att det är både och. Vi är ju programmerade att i högre grad tycka om det söta när vi är unga, då det är den snabbaste formen av energi. Samtidigt är jag övertygad om att man vänjer sig, och lär sig uppskatta smaker med tiden. På samma sätt lär man kunna avvänja sig.

Svar: Ja ett sockerberoende är inte kul att jobba bort hahahaha
myma.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela