myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

När jag var liten..

Publicerad 2013-03-07 11:18:25 i Allmänt, När jag var liten....,

Min mormor var en person som betydde mkt för mig när jag var lien. hon var ganska barnslig tror jag för hon tyckte om att leka med mig. ofta kunde jag höra att morfar blev irriterad över allt tok hon lät mig göra. vi lekte affär ofta och hon gjorde burkar med russin,havregryn, socker och allt möjligt och sen så köpte hon  och jag mätte upp och la i 
tidningspapper. på gården fanns ett gammalt badkar som främst användes att vattna blommor av det regn som föll. men mormor fyllde på med vatten och jag badade och fick skvätta hur mkt som helst. hon berättade sagor ibland läskiga men oftast om prinsessor ett tema jag tycker om än i dag. hon var väldigt rädda för åska och blixt men istället för att sitta och vara rädd och skrämma mig så gjorde hon en grej av det hela. då det var åska så satte vi oss i rummet eller som hon sa: i salen och drog ut alla sladdar och doppade goda skorpor i saft.
En procedur som jag minns tydligt var påklädningen varje morgon. hon tvättade sig och sen så la hon näsdukar under brösten!! Antagligen pga att hon hade stot byst och blev varm och svettig. sen skulle korsetten på med hyskor och knappar och strumpor skulle fästas. Sen underklänning och sist en klänning oftast en Sk rocklänning dvs med knappar. Sommar som vinter hade hon dessa korsetter.
Ibland fick jag följ med när hon for till Frälsningsarmén och jag tyckte hon var så fin med hatt och sjal och vi sjöng:  Vi komma från öst och väst... Jag saknar min mormor...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela