myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Äru en hen eller?

Publicerad 2013-11-28 08:48:58 i Allmänt,

Precis så tycker jag att ordet hen används...liksom avkönar en person.Jagtyckte inte om ordet,och ville verkligen inte använde det utan tyckte det var trams. Men då upplyste dottern mig om den rätta betydelsen av hen. Det är att det spelar ingen roll om det är en hon eller han. Man kan använda det om tex en penna som passar vem som helst. Jag tycker det används för mkt i debatten om könet, tex om en produkt är en hen? jag anser att kvinnor och män är olika och där ger jag mig inte. men om henordet används som det ska är det ok...en piprensare är hen, men kom inte och snacka om en paljett eller ett pyssel allmänt är för mycket hon.....fattar ni egentligen vad jag vill säga?

Kommentarer

Postat av: My

Publicerad 2013-11-28 09:27:28

Haha tror inte du fattar ändå.. Hen = han eller hon. Så en piprensare är nog en den. Annars skrev du precis "en piprensare är han eller hon", vilket blir lite konstigt?! Man ska kunna sätta in han eller hon där det står hen. Kan man inte det, så används det fel.

En del känner sig varken som en han eller hon. De måste ju faktiskt få kalla sig hen isåfall. Det handlar inte om att ta bort något kön. Det handlar om att underlätta språket och ge ett alternativ till de som inte känner sig som varken en han eller hon.

Jag håller med om att "hen debatten" har blivit löjlig. Men det beror ju på att folk har gjort sig en egen tolkning av ordet och sprider den. Istället för att faktiskt ta reda på den rätta definitionen och det rätta syftet. Vissa kan faktiskt använda hen rätt och om några år kommer det nog ses som mer självklart.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela