myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Gnöl och gnäll

Publicerad 2013-09-06 06:28:17 i Allmänt,

Nu har jag lyckats hosta så att jag gjort illa mig i ryggen. En dålig kombo när jag fortfarande har hosta. Nu är det inte roligt längre.....Men får tänka så här, det går över. En eloge till alla som lever med ständig värk. Min dotter har ständig värk, med dagar som är bra och dagar som är hopplösa. Att leva med värk eller sjukdom går och till slut blir det väl ett med personen. Men vi andra skulle kanske klara några dagar innan vi blir tokiga.
Men samtidigt tror jag att det är viktigt att inte vara värken utan fokusera på det som är bra. Det kan tyckas nochalant att säga så när jag aldrig provat ha kroniska problem. Men jag tror att det är viktigt att inte vara värken som människa utan en människa med värk. Förstår ni ? vad jag menar?
Om jag nu försöker förklara igen.....
Tar min dotter som exempel igen. För jag tror att hon känner så som jag beskriver. Hon är ju ordförande i Umeå Cheerleading och tränare 3 ggr/veckan. Hon prioriterar allt som har med det att göra. Hon är ju numera mamma och lillan tar ju allt först så att säga hahha, men all annan tid läggs på hennes sport. Jag och flera med mig kan nog fundera ibland om det är så klokt när hon inte har tid över till ngt annat. Men jag tror att det är så här att det är just det som får henne att orka gå upp på morgonen. Engagemanget i sporten och gemenskapen får henne att för en stund "glömma" värken och hopplöshetskänslorna. Att hon nån gång då och då känner det som förr innan denna eländessjukdom bröt ut. Att hon får god energi och livsgnista av detta. För mig räcker det som argument och jag säger bara ...Go MY go. Jag stöder dina livsval., bara du mår bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela