myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Torsdag 27/11

Publicerad 2014-11-27 07:24:41 i Allmänt,

Godmorgon på er alla, nu är det torsdag och man kan se i alla fönster att nu är julpiffet i full gång i de flesta hem.  Tycker det blir så himlarns fint med all belysning och grejs i alla fönstren. Det är full fart i butiken och folk viker och pysslar för fullt och jag tror att allt fler upptäcker hur trevligt det är.
Att pyssla tillsammans hela familjen stärker band, tror jag. Att killar inte tycker om det är skitsnack, åtminstone att småkillar inte gillar det, för de flesta tycker det är trevligt att umgås och sitta ner tllsammans och joxa helt förutsättningslöst. 
Jag tycker det är trevligare att sitta ner i köket och pyssla med maken och prata än att gå ut och dansa....märkligt hur det kan svänga. 
Jag gillade verkligne att gå ut och dansa förr om åren. Men i ärlighetens namn så tycker jag att det är lite småtråkigt nu för tiden. 
Jag och maken brukar ta en svängom här hemma om de spelar ngn bra låt på radion och jag gillar dansbandsmusik. Hemmafester är oxå trevligt, men att gå ut på lokal.....och bli nersvettade av helt okända män.....nja inte nu längre. Känns inte bekvämt längre, vete sjuttsingen varför jag tycker så nu, när jag verkligen älskade att gå ut och dansa förr och logdanser var speciellt trevligt. Att jag intte gillar det längre, det bryr jag mig inte ett dugg om, är mer fundersam om vad som fått mig att känna så. 
 
Igår så målade jag med ny färg i samlingslokalen och jädrarns vilken skillnad på färg. Det behövs kanke bara ett varv till och sen...tad da klart...och jag kan börja piffa och städa. Idag så börjar jag till lunch, då jag har kurs ikväll och det blir oftast senare än vad man kan tro. Mina kursdeltagare tycker inte det är kul att avsluta....vilket är trevligt i sig. Men jag behöver oftast varva ner ngn timme efter kurser, så det blir nog natt innan jag somnar ikväll. Men det är givande för mig oxå att ha kurser och få se när skaparglädjen lyser och att de är så nöjda och glada över vad de åstadkommit. 
Köpte en julklapp igår...yippie nu har jag börjat. Nu förtiden så blir det bara några få och vi i den närmsta familjen skall ha julklappsbingo. Så det blir inte som förr när det bars och bars påsar i massor. Har fått julklappslistor från prinsarna och modern har varit klok nog och skrivit vad och vars. Så smidigt och enkelt och nu är det Milous lista kvar.
Nu har vi installerat en till kassa på jobbet och jisses så bra det blev. Kortare köer och mer effektivt blev det. Han som installerar kassan och är vår servicekille är ganska stilig och hans närvaro får fler än mig att stråla hahaaah. Han kan nog sälja på mig mer maskiner????
Hade en träff med Arbetsförmedlingen igår om varför och om jag inte kunde tänka mig att ta emot arbetsprövningar. Numera säger vi nej till alla sådana grejer då det inte är det bästa urvalet om jag utrycker mig fint. Som medmänniska skulle jag kunna tänka mig att ta emot, och jag har gjort det. Men om jag skall tänka på min personal och framförallt på butiken så ...nej tack. Oftast handlar det om människor som av en eller annan anledning inte mår bra vare sig fysiskt eller psykiskt. Det hände ofta att det sas att det var en kroppslig begränsning tex utslitna axlar. Men det visade sig att det oftast bara var toppen på isberget. Hade personen varit borta en tid från arbetslivet så, hade deras självförtroende ofta försvunnit och de var väldigt osäkra och tafatta eller så tvärtom. Det går inte hos oss då vi har så många frågor från kunder och vi har ett högt tempo tidvis och måste vara alerta.
Men jag gick med på att träffa en kvinna och hon skulle få träna på att få möta en arbetsgivare och få frågor. Ställer man bara rätta frågor, så kan man upptäcka tokigheter rätt fort. Hur reagerar du när det är stressigt? Vad säger du när du inte vet? Tycker du om människor och folksamlingar? Har du lätt för att lära? Hur är din tidspassning? osv.
Men hörni? nu måste jag ila vidare, men jag skriver ett inlägg lite senare från min lista.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela