myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

En kortis

Publicerad 2016-12-02 07:27:27 i Allmänt,

Det blir en liten kortis idag då batteriet i datorn nästan indikerar att nu är det slut. Jag har ju börjat med en ny vana att ladda datorn på annan plats än där jag är??? Anledningen är att om jag sitter i fåtöljen så viks sladden lätt och den blir glapp fortare än vad man kan tro och då är hela datorn väck. Det har varit problemet med de två tidigare datorerna....glapp. Så nu har jag bestämt mig för att detta är den nya melodin. Idag blir det jobb och i afton kommer Viggo, det blir kalas det och vi måste förbi på ngn affär och fixa lite dipp och chips och göra lite fredagsmys. Kanske lägga lite pärlplatta också...alltså vilket rogivande pyssel det är och det är så mysigt och jag har "smittat" flera i familjen hahahah. Maken håller på med denna...
Ja vad kan det bli? Ni får se sen. Han sa att det är ju här du sitter hela tiden så det är väl lika bra att jag gör det också hahahah. Åh det är så mysigt att bara sitta mittemot varandra och småprata och pärla. Dessutom så säljer jag shitloads av pärlor i butiken just nu och det gör mig så glad när jag lyckats inspirera någon att börja pyssla. Jag har ju tidigare nämnt att det där med skor har gått mig spårlöst förbi och jag har ingen fascination för skor alls. Har flera vänner som verkligen och då menar jag verkligen gillar skor. Har ett par tofflor som gått sönder ehhh redan för två år sedan, som jag tejpat ihop och då fungerar de utmärkt tills nästa lager tejp behövs.
Nu blev det svart silvertejp och de håller ett tag till ...mina fultofflor. Är väldigt obrydd över skor och kan ta på mig vad som helst och är helt blind för om det ser för taskigt ut. Har en del ovanligt fula skor som funnits med åratal och ser ut därefter och ser skor som en tråkig utgift och drar gärna ut på det tills hela sulan ramlar bort. Har faktiskt gått runt i skor med halva sulan lös men om man bara går på ett visst sätt så funkar det hahahaha Åh det var så gulligt igår för Milou ringde och var så ivrig och glad. My berättade att hon föreslagit som julklapp till Milou från kusinerna att de kunde fara till Leos lekland eller till ngn pulkabacke. Naturligtvis så blev det så för Milou att det var bestämt och nu måste hon ringa till mig och berätta vad hon skulle göra. Hon dyrkar sina storkusiner hahaaha och Simon och Stefan och hon var så förväntansfull hahahah. Men allvarligt så är det faktiskt en underbar julklapp att ge bort till någon, en stund samvaro helt enkelt. Ta en kväll och bara hänga tillsammans och sladdra en stund och kanske spela kort eller se en film tillsammans i långkalsonger och en påse smågodis. Så mysigt. Det får bli mitt julklappstips Fast det blir inga inkomster till handeln så jag vill komplettera iden med att man kan lägga pärlplattor!!! Vi skall inventera nu på måndag...åh så gruvsamt. Normalt så inventerar vi dagarna efter jul men nu vill vi se hur vi ligger till lagermässigt. Vi har haft prishöjningar under året och det påverkar lager och då vill man veta mer ordentligt hur det ser ut. När man köper in varor så blir det ett påslag och det är det man tjänar på. Men om jag köper in tex 10 burkar av ngt till en kostnad av 10 kr och de sedan är på kampanj , tre för två så tappar man ju en burk...hänger ni med. Förhoppningsvis så säljer man istället mer. Men om då inköpspriset höjs så blir det ännu mindre i marginal och då är lagret mindre värt. Det är det jag nu vill veta....sista året har det varit enormt mycket olika kampanjer och lagret påverkas direkt av sådant. Om man då skall förhandla inköpspriser så är det bra och veta vilka marginaler man har/får. Låter det rörigt? hahahah ja det är det också. Men nödvändigt i detaljhandeln. En del varor tjänar man nästan inget av men säljer mycket av så de förtjänar sin plats. Men så fort det avtar så måste man snabbt få bort det från hyllan. Tänk er samma burk som ni köpt för tio kronor och ni tjänar 2 kronor på denna burk och ni har kanske 50 burkar i hyllan. Ni har en massa pengar på hyllan och intresset avtar och ni måste kanske sälja dessa till rabatt och vipps så har ni gjort en förlust och det påverkar lagervärdet. Visst verkar det roligt med butik??? ja detta är en av baksidorna med detta jobb och pappersarbete, men kunderna är helt fantastiska och lyfter mina dagar och gör dem desto trevligare. Ooops nu har dataskärmen ändrat färg och nu är det snart god natt.....vi hörs Ha de:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela