myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Lite mer Wien och annat tjoller

Publicerad 2016-10-08 10:16:00 i Allmänt,

Igår så var vi på en nyöppnad leksaksbutik här i staden och när jag stod i kön så sa mannen framför mig till kassören. Hej jag kommer från Anticimex. Ni hade problem med råttor??? eh den stackars kassören tittade på mig och sa lite olyckligt -Ett ögonblick jag kommer strax och gick iväg med den blåklädde mannen. Jag kunde inte annat än tänka att här på denna plats som de nu smällt upp ett stort köpcentra där bodde råttorna ifred och de hade gjort det i hundratals år. Att de nu byggt ett jättestort köpcentra borde ju inte stoppa gamla rätter till mark??? Renar får ju minsann gå där de vill? eller ? hahahaha. Nä nu är jag taskig, men håll med om att diskretion inte var den blåkläddes grej? Var och fixade naglarna igår och på ngr naglar blev det lite blodliknande rinningar på. Måste ju matcha Halloween som blir alltmer en stor grej inte minst för oss i handeln. Tycker nog att det är lite kul att få spöka ut sig och jag tror nog att de flesta tycker det är lite festligt. Ehh nu blir det en lite paus för kisse vill gå in igen och jag behöver mer kaffe. Tillbaka....gick och kissade också och kunde inte motstå att sitta en stund extra och beundra min fina tvålpump!!! Minns ni att jag suktade efter denna?
Jag fick denna av min ungar i födelsedagspresent och tydligen hade My ett sjå att få sina bröder att förstå att mamma tyckte att man kunde lägga så mycket pengar på en tvålpump??? Ehhh nja jag hade nog inte köpt den själv eller? nja men den är underbar <3 Den står och gnistrar så fint i mitt badrum hahahaaha. Kanske skulle ställa den bredvid min fina uppstoppade undulat??? Ja jag är medveten om min udda inredningsstil hahahaha. Nu lite WIEN: En av dagarna tog vi tram, jag så heter deras spårvagnar och vi hade tur för vi bodde precis bredvid en hållplats.
Vi hade tänkt fara till Pratern som är ett fint rekreationområde i Wien där vi hade fått höra att det skulle vara trevligt och ha mycket gott öl!!! Det var stort ca 13 kilometer av park och grönområde och en stor fin nöjespark.
Väldigt fint var det och jag kan förstå att det var ett uppskattat ställe för Wienarna att spatsera runt i. Vi gick ett tag och sedan slank vi in och åt på ett ställe och tänkte att vi går väl runt lite i nöjesparken. Vi hade inga planer på att åka karuseller men....jo det gjorde vi och det var så kul.
Inte den här i alla fall, kommer inte ens på kanske listan. Fy bubblan så rädd jag skulle vara. Men denna hade jag tänkt åka, men då skulle de just göra en service så det skulle ta ett tag och jag iddes inte att vänta.
Men ngr andra åkte vi och det var hur kul som helst, även om de kanske riktades mer mot små barn hahahaha Vi var en sväng till Schönbrunn också som är ett stort slott där kungar och prinsessor bodde när det begavs sig. Jag har läst på lite om österikes kungligheter och det var en familj som man skulle kunna säga hade en förbannelse över sig. Jisses så mycket elände och mord och krig och död, de var inblandad i . Sen hade de ett fantastiskt vackert hus må jag säga men inte var de lyckliga ändå. En liten kuriosa detalj som jag inte sett i ngt annat slott jag besökt var att kakelugnarna i de tjusiga rummen inte hade ngn lucka!!!!. Istället fanns det små gångar mellan rummen där tjänarna kunde obemärkt gå och fixa brasorna i flera rum samtidigt, utan att kungligheterna skulle bli störd av tjänstehjonen. Så praktiskt och det behövdes i sina glansdagar 530 anställda för att kunna bo bekvämt.
Men det fanns ngt annat som imponerade stort på mig i alla fall. När uppdraget kom från kungligheterna att bygga detta slott så ville man att det skulle bli tjusigare än Versailles, och dessutom skulle det byggas fort. Att bygga slott tog ju tid, men det accepterade inte beställaren utan de ville ha ett slott på momangen. Det första de fick ge upp om vad att pengar inte fanns till för att slå Versailles skönhet, så istället skulle man nu bygga ett tjusigt slott på rekordtid. På slottets nedervåning som var en lång bred gång och man skulle kunna säga att det var som deras hall och garage och löpte under hela slottet. Där var tanken att det skulle ligga stenplattor, men det fanns inte att tillgå så mycket sten och på så kort tid så de fick ta till plan B och den var fantastisk i mitt tycke. Men då tog de helt enkelt trä??? vilket var enormt tjusigt och konstigt nog inte lika nött som sten kan bli efter ngr hundra år. Dessutom slamrade det inte lika mycket när hästkortegerna drog in. Det var fantastiskt vackert och jag blev impad över hur fint det hållit och hur vackert det blev i dessa stora ytor.
Visst var väl det fiffigt? Schönbrunn var ett vackert slott, men åh så trist familjehistoria och liv de måste ha haft. Vi gick också ner till Donau den mytomspunna floden som skulle vara blå??? men som i själva verket var grön?
Ja vad kan man då som slutkläm säga om Wien?? ja det var väl bra......jag är mycket glad över att fått fara dit men jag tycker nog att Prag var bättre. Staden var ren och fin och det fanns miljoners soptunnor utplacerade vilket jag gillade. Enormt mycket turister var det och den mysiga stämningen som jag fått i andra städer infann sig riktigt aldrig. Det enda stället som jag egentligen gillade var ett litet hak på campusområdet!!! Så Wien ligger inte högst i topp när det gäller favoritstäder, men jag hade ändå härliga dagar i vårt slitna underbara rum, med kristallkronor och romantik. Vilket vår rumsstäderska gjorde sitt bästa att späda på. Fint va?
Ha de :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela