myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Tisdag 15/9

Publicerad 2015-09-15 07:14:38 i Allmänt,

En liten småtrist grå tisdagsmorgon ser jag när jag slår upp mina blå. Men vad gör väl det om bara humöret är bra.
Gårdagen var bara trevlig och både ditten och datten blev gjort och jag gjorde även Gulasch. Åt det när vi var i Prag och tänkte att det vill jag minsann äta mer av. Men hittade bara Ungersk Gulasch och den var okey men inte lika god som den som jag åt i helgen. Enligt receptet skulle det koka i en halvtimme men jag lät det koka i minst tre timmar så köttet nästan föll samman, vilket vart mycket bättre.
Det var lök, selleri, kött, kummin,lagerblad, tomatkross, vin, paprika, tomatpure, oxfond, vitlök och chilipulver men jag struntade i vitlöken. Till det gjorde jag en dressing av majonnäs, gräddfil och apelsinskal, men det var inte alls så passande tycker jag utan var godare med lingonsylt....
Så nu tänker jag istället blanda den dressingen med vitkål och lite apelsinbitar till dagens blodpudding. Men det kanske bara maken får till middag för jag kanske äter ute på stan för jag skall på date.
Skall fara med en av prinsarna på galej och kanske det slutar med mat...vi får väl se.
men nu lite Prag.
Vi gick ju en hel del och det är så vi gillar det när vi far på våra tripper. Naturligtvis ville vi upp till borgen och den låg högt upp på en kulle och har nog aldrig blivit intagen av ngr fiender, för det var ganska jobbig väg upp hahahaah. Vi tog ngr trappor åsså vilade vi och sen på det igen. Men utsikten var väldigt vacker och man kunde se över hela prag. Vybilden är på väg ner och jag insåg att jag inte tagit ngt kort alls däruppe hihihi.
Vädret var bra och vi hade ett bra traska runt klimat. Det är inte alltför roligt att gå om det blir alltför varmt, men jag fick faktiskt sandalbränna, inte mycket men i alla fall. Hittade en bild på en som fick mer....
Vi var oxå och såg på det Astronomiska uret som är ngn gammal klocka som visar tid på flera olika sätt och som är gammal som gatan. Urverket är dock lite nyare och bara sedan 1500-talet!!!!! Wow säger jag vilken schysst garanti. Nåja vi såg den och visste egentligen inte vad vi såg. Så vi läste på och gick och såg den två gånger till....
Det hela började med att döden som gestaltades med ett skelett drog i ett rep och sen öppnades ngr smådörrar och då kom turken, girigheten och fåfänga ut ? dörrarna stängdes och tuppen gal och klockan slog. Hmmm i det politiskt korrekta sverige så hade det inte fått heta så. Utan då hade det varit en mellaneurope och girigheten och fåfängan som tittat ut i stället. Men i ärlighetens namn efter att ha sett skådespelet är jag fortfarande osäker på vem som var vem.....
 
Mycket folk men vi satt bra på en liten restaurang och kunde sippa lite vin samtidigt som "showen" pågick.
Ser ni glassstället? det fick naturligtvis ett litet besök oxå...och ja den var hemgjord och supersmaskig.
Nämen vad ser jag??? det gråa har nu gett vika och jag ser en liten solstråle, nämen så trevligt.
Ha en bra dag allihopa för det skall jag ha.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela