myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Klokt sagt

Publicerad 2014-09-01 08:12:10 i Allmänt,

Läste ngt klokt på FB idag, det var en Mårten Andersson som skrev om två idiotprogram som kört igång på tv igen. Paradise hotel och Big brother. Har aldrig varit ngn fan av de två programmen och har nog inte sett hela program, innan jag får en klump i magen och byter kanal. Jag har sett färdigt när man bara kan konstatera att det är alkohol som är den röda tråden, att ju mer skandal man kan göra ju populärare blir det. Denne Mårten skrev att det skulle väl vara mer intressant att se detta utifrån hur människorna pratade med varandra och hur de påverkade varandra avskilda från den yttre världen. Men jag antar att då skulle det inte bli ngn mer säsong, för många av oss människor tycker tydligen om att se ngn ragla omkring och se andra människor i alkoholdimma göra bort sig.
Jag är stolt när jag säger att sådana program tycker jag är förnedrande att se. Stolt att jag tagit ställning om vad jag tycker är dåligt. Visst är Ullared och Böda och Idol fyllt med knasbollar, men de är då åtminstone inte fulla, utan "naturligt" knasiga. Tycker inte om de programmen heller, jo Böda är mer charmigt och jag blir sugen på att campa.
Så visst påverkar programmen oss som ser.
Jag försöker att inte döma dem som tycker att Big brother är bra, men det är svårt. Naturligtvis ser jag program, som är helt vansinniga jag också.
Men tycker att det är långt mer intressant att se "sommarprogrammen" där det är ca 6 personer som inte känner varandra och som sitter och samtalar om allt och ingenting. De är inte alltid eniga och ändå så är det så spännande att höra och se andra människor samtala. De dricker alkohol ibland men det är i samband med måltid.
Långt mer intressant att se än människor som hoppar och skuttar och ofta är rent sviniga och ytliga karaktärer, alkoholrusiga och fy för den lede vad jag skäms för dem.
När mina ungar bodde hemma så ville jag inte att de skulle se på dessa program. Naturligtvis så var de istället hos ngn kompis och såg och jag skulle tro att flera av dem ser på eländet idag oxå. Men jag var och är tydligt med
att jag som vuxen och förälder anser att det där är inget jag tycker skall visa under mitt tak.
Nu är de vuxna och får ta ansvar över sina egna åsikter och människosyn och vad de tycker är okey att ha på tv inför sina ungar.
Men att det är ett svårt ämne och det är svårt att hålla en konsekvent hållning. Jag tycker i alla fall att det är svårt och jag måste nog säga att mina åsikter svingar sig mellan olika förhållningsätt. Så jag måste nog säga att även jag ägnar mig ibland åt dubbelmoral och erkänner att ibland så måste jag ta tag i mig själv. Men jag föredrar att se det som ngt positivt, att man kan förändras och utvecklas (usch avskyr egentligen ordet utvecklas) Det är oftare till det bättre och gör mig till en bättre människa inför mig själv.
Men nu kan vi avsluta dagens babbel, skulle kunna skriva flera a4 papper om detta ämne...skratt.
Ha en bra dag....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela