myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Ruskpricksdag

Publicerad 2021-04-23 08:54:23 i Allmänt,

Hörde på radion att de skulle göra en nyinspelning av Saltkråkan???!!! Kan ju inte bli bra säger denna pessimist. Risken är att det bara blir en massa ploj och komik. Ja jag är en riktig gnällspik och skeptisk till det projektet, men jag hoppas att jag har fel. Igår var en hektisk dag och det blev mycket gjort men hann inte allt. For in till stan och köpte färg både vitt och rött och primer. Sen vidare och köpte konstgräs, trallskruv och sen iväg och köpte vaxduk och rullgardiner till sovrummet. Jag skulle ha en matttejp oxå men det fanns inte eller var slut där jag sökte. Så det får jag fixa sedan och inte någon panik med. Sen iväg till Bergsboda då jag lovat hjälpa till med att sortera de sista kartongerna. Jisses vad vi hann och det var på minuten jag hann till jobbet. Nu är det grovsorterat och det sista får vi ta nästa gång. Nja det kanske blir fler gånger........ Skulle prova sätta upp rullgardinen nu på morgonen......lite svårt att märka ut samtidigt som man håller upp rullgardinen....går ju om man har tre händer. Så det får nog göras när någon kommer och hälsar på hahahah. Där finns ju persienner, men när det är sol så blir det ändå för ljust, skulle jag tro åtminstone i sommar. Idag fyller en av mina söner år och den av mina tre som kom "naturligt". De andra två blev jag igångsatt med och vilken skillnad det var. Den förlossningen var ju mer som en promenad i parken.....starkt överdriven. Minns att barnmorskan skojade och sa att jag var ju som en torparkärring och var som klippt och skuren för att föda barn. Ett kort värkarbete och några krystningar och sen klart. Jag kan minnas hur förvånad jag blev när de la honom på mitt bröst. Var pigg som en lärka och det enda smolket i bägaren var att jag istället hade rejäla eftervärkar. Var helt säker på att det skulle komma en till..... Lite skojig kuriosa är att idag är det bokens dag och vi skojade att vi hoppades att han skulle gilla att läsa. Att han idag forskar i historia är ju som ett ödets nyck. Shit..tittar ut och det snöar!!!! åh nej så deppigt och de säger att det kommer att bli en hel del!!!!! Men det kommer ju att tina bort så jag har verkligen förhoppningar om att skiten far fort. Hade tänkt åka in till stan och hämta den eldningstunna som M och K har fixat åt mig, för det hann jag inte göra igår som det var tänkt. Är oändligt tacksam och det som räddar mig från krattningsförlamning. Tack finaste <3 Men med sommardäck så vete tusan om jag törs om det ligger kvar hela dagen. Tänk att en skruvdragare och eldningstunna är en av de bästa saker jag fått hahaha. Nu ligger alla djuren här i soffan och sover och kissarna var inte sugen på att gå ut i morse, utan storkisse följde bara med på kissrundan med Märta och sen in i värmen igen. Värme...nja jag måste nog vrida på elementen igen, för det känns faktiskt lite kyligt. Jobbar korta turer nu i helgen och det skall bli spännande om det blir så att E kommer och fäller trädet. Men satan i gatan vad småkvistar det kommer att bli. Men å andra sidan finns det redan kilovis av det redan så hej och hå vad jobb det kommer att bli. Så idag bir det nog en innedag och kanske lite matlagning. Är spänd på att göra en linsgryta!!! blir faktiskt första gången jag provar göra själv. Har blivit bättre på att göra vegetariskt ibland med hjälp av icakassen. Har faktiskt alltid varit gott och inte ett dugg komplicerat. Jag var betydligt mer positivt inställd till vegetariskt än Dan. Han åt men tog inte en andra portion så att säga hahaha. Jag som är skeptisk till kött och att det får inte finnas något fläskigt eller trådigt i det, skulle nog säga att jag borde äta mer vegetariskt. När jag rensar kyckling och kött så är jag petigare än petigast. Dan sa att jag skar bort mer än det som var kvar och han kunde inte se när jag slängde det som han sa var helt okey haahaha. Jag kontrade med att en som åt pölsa och nätting skulle inte uttala sig om vad som var ätbart hahaha. Vi bråkade i princip aldrig men tjafsa varje dag. Mest bara om skitsaker och inte så att vi blev ovänner utan mer att vi konstatera att vi inte tyckte samma och att det egentligen inte spelade någon roll. Kunde handla om att jag inte vek ihop kartonger på det bästa sättet eller att jag tyckte han använde fel kniv till brödet. Han muttrade och jag brukade överösa honom med pussar så han inte kunde prata. Ibland sa han: Nä nu är det tammetusan slut, jag gör slut. Sen blev vi ihop igen hahahah Lika mycket som vi var olika var vi lika. Vi skratta åt allt möjligt och varje dag så sa han eller gjorde något dumt eller klumpigt. Han kunde snubbla på ett tallbarr och dammsugaren, stolar, mattkanter ja allt. Mycket av hans snubblerier har tyvärr gått i arv till flera av barn och barnbarn. Det kallas det "Granströmska arvet" Det gjorde oxå att jag var orolig när han blev sämre på att gå. Han ramla några gånger men det gick bra och inga brott. Hans skelett var ju skört och varje månad fick han skelettstärkande sprutor. Men jag önskade att han använde både stolen med hjul och rullatorn mycket tidigare än han gjorde. Käpp började han använda i alla fall, redan strax efter sommaren. Han kunde inte böja sig ner utan stöd, så den var toppen. Vilken konstig tid det var....fruktansvärd och fin på samma gång. Nästan hela året stängde jag av mina egna känslor och reaktioner. Visst pratade vi om min oro och rädsla men jag vågade inte släppa fram den helt. Dan var så ledsen över att han gjorde mig ledsen, fast han rådde ju inte för det. Ja många minnen finns det och lite då och då ploppar det upp nya minnen. Det gör inte ont eller gör mig ledsen, det är helt enkelt som det är och minnen som är svåra kan ändå vara värda att minnas. Nu blir det en kopp kaffe till och vrida upp värmen och kanske börja med linsgrytan. Tänkte få in en liten vilstund med ljudboken oxå. Det är den spännande upplösningen nu och sen blir det att ladda ner en ny bok. Lev väl mina finaste.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela