myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

När jag var liten del 2

Publicerad 2013-02-26 05:55:31 i Allmänt, När jag var liten....,

I dag är  ämnet skor .När jag var liten så hade jag halm i skorna !!! Nä skojar bara. Jag hade ett antal skor som jag minns särskilt under uppväxten. Ett par var en sorts pjäxor som man hade hela tiden. De var varma och sköna och det var inga problem om man ville åka skidor. Då kunde man nästan ha vilka skor som helst då bindningarna var som ett sorst spänne, mkt praktiskt och funkade bra. Sen hade jag ju moonboots, högklackade träskor som man vrickade fötterna i varannan vecka. Playboyskor var en typ av sko som alla ville ha och som var jättesköna och coola. Sen så var det en period supermodernt med näbbstövlar??? Oj så fult egentligen, Sen hade jag lappskor en sko med renskinn. varma som tusan men halkiga. På sommaren hade man träskor i alla möjliga färger och mönster men även badskor såna som man trär mellan tårna om ni förstår vad jag menar. I tonåren så hade man ofta stövlar vita skulle de vara och alla kompisar skulle skriva på dem.
 
Sen var det viktigt att byxorna som var vida nertill liksom draperades och hängde ner över stöveln. På stöveln satt det en plastslejf i bakkanten som man liksom satte fast byxan på, Fattar Ni`?? PÅ vintern så hade "alla" skoterskor men det var viktigt att de hade dragkedjor här och där och liksom klirrade när man gick och ja,detta var fotvårterna och fotsvampens tid hahahha, Basketskor hade jag oxå fast nu för tiden sägar  man converse. Man hade inte många ombyten utan man använde skor till de var trasig. Kunde inte en skomakare fixa så köpte man nya. Själv är jag ointresserad av skor, vill bara att de skall vara sköna och fungera. Men jag tror oxå att man tog hand om skorna mer när jag var barn. Man hade skoblock och smorde in dem i både fett och smörja. Med en särskild borste minns jag. Mamma hade i alla fall en låda med alla möjliga smörjer som hon skötte om våra skor med.  Jag kan dock minnas att ett av de vackraste och åtråvärda ljud jag minns när jag var liten så var det ljudet av klackar. Oj vad det lät tjusigt. Mamma hade ett par "krokodilskor" som var blanka med stilettklack och jag älskade att stoppa i papper i tårna och klappra runt på parketten eller i trapphuset bara för att få höra ljuden, av flärd och elegans...hahaha

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela