myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Tvång, fobi eller bara helt normal?

Publicerad 2013-02-14 20:02:54 i Allmänt,

Läste på min dotters blogg där hon skrev om  bla tvång, dvs handlingar som man bara måste göra. Men då undrar jag om det fortfarande räknas som tvång om man bara gör saker utan att det måste göras för att man annars tror att ngt elände eller liknande händer.Jag har flera såna saker för mig och har alltid haft. Men jag tror att de flesta har det när de tänker efter. När jag var barn så hade jag fler men då var de mer av ngt som jag kände att jag måste göra. Ett exempel var att när jag gick till skolan så måste jag hålla andan mellan varannan lykstolpe. Eller gå på vissa ställen i trappan,nypa ihop tårna när jag gick osv Har läst att barn har ofta såna saker försig och att det är helt normalt att mkt handlar om att kunna behärska sin kropp. Sen har mina "tvång" varit olika över åren. Ett tag så tänkte jag mkt på engelska hahaha ganska roligt för egentligen så är jag inte bra på engelska. Det var inte meningar utan ord tex tänkte jag ta fram en gaffel så tänkte jag "fork"eller skulle jag hämta mjölk så tänkte jag naturligtvis milk....Håller ofta andan när jag torkar av bordet, tar inte gärna slutet av mjölken eller smöret, sköljer först ur glaset en gång innan jag fyller det med vatten. Tycker inte om att bada utan sockar eller badskor i sjöar alltså inte i badkaret hahahha Tycker inte om att bli instängd har alltid sovrumsdörren öppen. Överhuvudtaget tycker  jag det är obehagligt när jag är inlåst. Har hellre dörren olåst men det vill inte kära maken så där har jag fått tänka om. Om det är ngt läskigt på tv och jag måste springa ut (händer faktiskt) så törs jag inte springa förbi tv:n utan då måste det ändras kanal först. Nu tror jag att jag har tagit det mesta knasiga saker jag har för mig. Men det värsta är att jag tror att jag är helt normal. De flest har tics eller andra små vardagliga smånojor vi bara gör. Sen finns det ett väldigt bra test om man tror man är galen. och det är att så länge man undrar om man är galen så är det lugnt det är när man anser sig vara fullt frisk i huvudet som man kanske skulle oroa sig....

Kommentarer

Postat av: farmor 2010

Publicerad 2013-02-14 22:32:23

Jo du....dom flesta har nog konstiga grejer dom bara "måste" göra....tänkte på det i em då jag hängde upp fjädrarna....jag räknade av bara farten antalet jag hängde på varje krok!!! Det kommer jag på mig själv med att göra nu då....i olika sammanhang......räknar typ besticken då jag plockar ur diskmaskinen....låter ju inte riktigt klok då man skriver ner det;-)

Svar: nästa gång vi inventerar så borde du vara självskriven....
myma.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela