myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Städ och bokfökföringsfredag

Publicerad 2014-12-12 06:58:41 i Allmänt,

I afton skall maken ut på julmiddag med sina ledare så ikväll så har jag frikväll, vilket innebär att jag skall städa. Det är inte tråkigt faktiskt för jag tycker om känslan av nystädat och som de flesta av er vet så gillar jag att vara själv när jag städar. Om man inte räknar med kisse som avskyr dammsugningen....Ja inte av honom utan jag menar golven. Sen så måste jag ta tag i pappershögen som jag inte hunnit med i veckan.
Vi jobbar hela helgen så då brukar jag försöka att inte vara och gräva i papperna så mycket. På söndag kommer sonen och hälsar på och skall ta med sig sin kissepojke Lenny, som fortfarande är rätt liten. Vi vill se att det kommer att gå bra på julafton med vår kissegubbe, för Lenny ska ju inte behöva vara ensam då.
Tydligen hade de berättat för Lenny att de skulle komma hit och träffa vår storkisse och han hade blivit så ivrig att han börjat tvätta svansen.....
 
Ja jag var ju på julbord igår och jisses annåda så mycket jag åt. Inte så jag ville kräkas, men så att man liksom ville sträcka på sig om ni förstår hur jag menar. En arbetskamrat hade varit därute och ätit förr och sa att hon knappt kunnat lämna sillbordet. Nja sill är ju sill tänkte jag och gillar man sill stenhårt så...okey. Men oh så fel jag hade....
När vi kom dit så ville först kocken samla ihop oss och berätta om maten. Allt var hemlagat och närproducerat och de berättade vars djuren kom ifrån, även and, björn och älg. En mycket stolt och yrkestolt man från Danmark. Att han var från danmark spelar in i historien senare......
Nåja vi började med sillen......och där stannade jag. Hade inte en aning om hur gott sill kan vara, är ingen stor sillätare utan brukar väl ta löksill och ansjovis osv som de flesta. Men så överaskande när sillen var underbar och i massa olika variationer. Tog lite annat oxå men återvända hela tiden till sillen.....men hade anat det? Slutade med att jag beställde två olika sorters sill till julbordet. Jul sill och västerbottensostsill....fatta hur gott det var. Eller julsillen var så märklig att jag inte kunde bestämma mig om den var underbar eller bara   konstig. Den var inlagd i hallon och granatäpple och smälte i munnen, fanns ingen sillsmak alls, utan smakade sött?????
Nåja ett lite hål sparades åt dessertbordet. Då kom ju den stora frågan ? vad det ett riktigt julbord? jag menar fanns ris alla malta??? Jaaaaaaaaaaaaa fast neeeeeeeeeeeeeeej. Skålen stod där och lyckan var total, jag tänkte jag tar inget annat än det och lassade på min tallrik. Tog den första tuggan och tvi vale...kunde jag skulle jag spottat ut den....Bittermandelolja!!!!!! what !!!! vad har de gjort? vad hände? Jag frågade i min förtvivlan servitrisen vad har ni gjort? Hon hade fått frågan förr det hördes för hon skrattade till och sa att så gjorde man ris alla malta i Danmark.....Nu förstår jag varför de pratar så konstigt de har ju inga smaklökar som håller ihop munhålan.....man brukar ju säga att de pratar som om de hade gröt i munen,,,,jamen det förstår jag nu, För de kan ju inte svälja eländet de äter vid juletid. Där kunde jag ha sagt att far för guds skull inte till Brännland och ät julbord för de är stentokiga. Men ......nej jag kan ändå säga att det var ett fantastiskt julbord om än inte ett riktigt.....skratt

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela