myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

En liten försmak..

Publicerad 2014-09-20 15:32:28 i Allmänt,

Nu är det längesedan vi hördes av. Vi har ju som bekant varit till Florens och sedan åkte vi direkt upp till stugan. Vi kan sammanfatta denna tid som helt fantastiskt underbar. Flolens kräver många inlägg så det tar vi bara lite kort just nu. Vi börjar med varför jag skulle dit...När jag gick på Strömbäcks folkhögskola så hade vi ett läseavsnitt som handlade om Italien, rennässansen och Florens. familjen Medici som bodde i florens var makten personfierad i flera generarationer. De styrde banker, kyrkan och utsåg i princip påven. Hursomhelst så visades det bilder på en dörr som det tog 18 år att göra, som var karvad i trä och sedan förgylld. Flera av figurerna hade fått släktens Medicis ansikten och änglarna var de barn som inte överlevt barndomen. Tyckte det var så fantastiskt och vilje ngn gång i mitt liv se den där dörren....och nu är det gjort. En stor dörr var det och helt guldförgylld.
Inte så märkvärdig på bild men jag fick rysningar på armarna. Det är så märkligt så förjust jag är i gamla hus och historiska och omtalade platser. Ni kommer att få se ngr bilder på vackra hus och om ni tänker er att de husen byggdes ungefär samtidigt som vi häruppe i Umeå sprang omkring i näverskor och bodde i renskinshus så kan ni förstå så före de var eller så himla eter vi är.
Dan uttryckte det så bra:
Ja nu sitter vi här där da Vinci och Michelangelo bodde och ser alla dessa fantastiska hus och målningar som styrde världens syn på kultur....och Umeå är kulturhuvudstad!!!!! Så otroligt fånig.
Vill även visa er det först glaset vin....en annan liten tradition. Gå en kilometer och sen ett glas vin. Nja inte efter varje kilometer kanske för då kanske vi skulle varit väldigt berusade. Men det blev några glas per dag hahaha
Så  fort man beställer in ett glas vin så får man alltid lite tilltugg. Bröd med olja, snacks, nötter eller småpizzor osv.
Mycket gott och trevligt.
Nåja efter vi kom hem från Florens så for vi som sagt upp till stugan och där har det varit helt underbart väder. Dimmiga morgnar och soliga och vindstilla på eftermiddagarna. Jag har pysslat och broderat och sett på tv och inte gjort ett skvatt. Att återvända till staden gick bra med tanke på att vi skall på surströmmingsfest. Åh som jag längtat till detta. Inte enbart till strömmingen utan att mer få träffa våra vänner. Nu hoppas jag att jag kan övertala ngr av damerna att vi skall åka bort någonstans som kräver pass. Antingen Mallorca eller England eller...eller...ja vi får se....Jul i London skulle inte vara så tokigt,,,med alla fina lampor och tjusiga skyltningar och gå på tesalong och äta gurksnittar. Eller till våren till Mallorca,,dricka gott och sola och gå omkring i ngr trevliga shoppinggränder.
Jag är öppen för förslag för det mesta om det inte innebär snö och is.
Vi hörs
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela