myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Fredag 3/7 och solen lyser

Publicerad 2015-07-03 07:21:59 i Allmänt,

Idag är det olika bud om vilket väder det skall bli......nåja vi får väl se. En del säger att det skall bli tokvarmt och en del säger regn och en del att det blir en blandning av allt...nja kanske inte hagel och snö. Sitter och väntar på att supporten till mitt kära bokföringsprogram skall öppna då jag har problem igen.....Får inte till förlängning av scheman.....blääää
Har skjutsat maken till jobbet då jag behöver bilen idag, skall till banken och handla efter jobbet. Dessutom har jag lovat att gå till systemet och köpa ngr öl till maken och en dunk vin....jamen hallå? Jag är aldrig på systemet och jag har inte en aning vilket vin vi brukar köpa???
Hos oss har det alltid varit att var och en får ngn form av "uppgift" som den sköter, Typ däckbyte, blomvattning, systembolagsinköp, putsa fönster, planera matinköp. Inget vi någonsin uttalat, men på ngt vis så gör det ena det ena och den andra det andra så att säga. Jag gör i princip det mesta härhemma, utom storstädning av toaletten och tvätten eller själva tvättandet. Lägga tillbaka i skåp och lådor gör jag, men behöver ngn av oss hjälp så är det aldrig ngt gnöl eller gnäll. jag är helt enkelt bättre på en del saker och maken på andra utan tvekan. Tycker vi samarbetar utmärkt tillsammans och vi behöver varandra för att det skall bli som bäst. Jag som är den som kommer med uppslag och ideer och maken undersöker om det är genomförbart och krattar manegen och sen kör vi....Funkar utmärkt för oss. 
Sitter just nu och önskar att jag satt där med mitt morgonkaffe....
Oftast har vi två svanar i viken men i år så är de fyra och de verkar inte vara så såta vänner för det låter och plaskar och skränas om dem en hel del. Nu har äggen kläckts och det är en farlig kakafoni från holken när mor eller far kommer med käk. Skall nog försöka ta mig dit ngr dagar nästa vecka och kanske bara ha det bra ett par dagar. Låter som en god ide i mina öron och då är det makens sista arbetsvecka innan semestern och jag antar att han längtar. I helgen jobbar jag och maken skall bygga balkongnät, men ikväll så skall vi grilla och äta gott och förhoppningsvis så lyckas jag att köpa rätt dunk hahahaha. Vi köper bara dunk på sommaren och det är så gott med ett glas att sippa på innan middagen.
Sen så har jag ju en del att scrappa färdigt. Sätter in en massa foton och det är så roligt och trevligt och man får så många tankar. Satt och höll på med min mormormors bild och såg mormor och mamma och tänkte att de där kvinnorna är mina anor....så märkligt. Tänk så mycket de har jobbat och slitit utan de bekvämlighetsmaskiner vi har idag. Nja kanske inte min mormorsmor hahaha för hon var väldigt speciell kvinna. Hon startade en nykterhetsförening uppe i Boden fast alla visste att hon minsann drack, svor och rökte mer än de flesta. Hon drev en festplats med dans, tombola och kafe och kunde minsann ha fått de lite finare damerna i staden mot sig men hon var slug som en räv och hon kom istället att diktera stadens alla damer. Hon hade hembiträde och envisades med att åka häst och vagn med bara vita hästar. Hon gifte om sig med en man som var en högre militär och det berättas att hon vägrade att åka en gång då de inte hade sadlat vita hästar utan skimmelhästar framför vagnen. Hon hade i alla fall ett helt gäng av pekinesrar (Stavas??) som jag var lite rädd för för de skällde och bets. Hon hade diabetes som de flesta andra kvinnor i släkten och hon fick sedermera amputera benen och hon hade proteser. På den tiden var de inte lika naturtrogna som nu och jag minns att mormorsmors var mörka och hon skrek: Kan nån ta hit negerbena så jag kan komma upp? Sen kom en svordomsharang som fick min mostr att hålla för öronen på mig men jag var lite rädd och mycket fascinerad av denna dam. Betty Adele
 
Hon var inte den moderliga typen och hade istället barnsköterska som tog hand om barnen. Särskilt rik var hon inte men en rackare på att förhandla och utbyta tjänster och se till att hon hade det bra. Hon tyckte minsann att min mormor gift ner sig och kunde fått ngt bättre. Men min mormor var i olycka , ja det hette så när man blev gravid innan äktenskap, och tvingades skriva till kungs för att får gifta sig innan barnet kom. Nåja det är en annan historia...och nu skall det bli en kopp kaffe och lite småbortplock innan jag gör mig i ordning för dagen. Ha det bra :)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-04 06:23:16

Halloj! Mina ljuslyktor är köpta på Maxi, förra året! Såg liknande i år också... Butiken Netto har vi, men det är en "skitbutik"! Billigt kanske, men inte särskilt rolig alls... Då är Rusta mycket bättre faktiskt! Ha det, nu gnäller "huligan-hunden", hon är dööödshuuungrig!! Höres! /Pia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela