myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Lördagmorgon

Publicerad 2015-07-04 09:09:10 i Allmänt,

Ja...jag somnade framför tv:n och ärligt talat så minns jag inte ens att jag gick och la mig i sängen. Hann med en hel del igår och jag var trött och belåten. Morgonen började med lite supportprat till bokföringssystemet och jag kunde än en gång konstatera att det händer mig så många knäppa saker i detta system. Det är oftast samma som jag pratar med när jag rnger och numera behöver jag bara säga : Hej det är Ingalill och då skrattar de. Hade två funderingar och den ena var hon tvungen att be om hjälp om från teknikerna och den andra sa hon att det blivit en bugg på....har inte en aning vad en bugg är och innebär. Men hon skulle återkomma.......så på måndagmorgon får jag väl ringa igen.
Sen var jag till banken och växlade sedlar till mynt, då det börjar sina i butiken och sen vidare till Ticket för bokning av Pragresan. I september far vi dit med goda vänner och jag ser framemot att få strosa runt i staden äta och dricka gott. 
Efter jobbet var det matinköp och sen iväg på en liten utflykt som jag bangade ur på. Sonen hade lånat en värstingvattenskoter och nu hade jag chansen att prova. Har ju länge velat prova och packade ned ombyte och sen bara kände jag....Näää jag vågar inte...Den såg väldigt stabil ut men jag fick bara känslan av att den skulle sjunka med mig på. Hade nog vågat om jag i stillsamt litet tempo puttrat på vid sjökanten hahahhah....kanske.
Nåja det var trevligt i vilket fall att se på när de andra körde.Men jisses så fort de körde.
 
Det blev som ni förstår en väldigt sen grillmiddag och kanske mer att betrakta som vickning hahahah. Men gott var det och sen bänkade vi oss framför vår serie och där tog det slut för min del...zzzzzzzzzz
Idag blir det jobb och nu gäller det väl mest att fylla ut hål....hål som nyheterna skulle ligga i...grrrr. Inte fanken kom det ngr nyheter trots att det stod att de fanns i lager. Vi säljer ut nu på 50% fjolårets varor så årets nya varor ryms och då blir det hål och luft säljer inte. Man kan skriva en hel sida beställningar och hälften är slut i lager. Men så brukar det vara på sommaren och varje år så gnölar jag....är mer som en liten tradition.
Har oxå reflekterat över att jag skulle behöva köpa in fler "skepp". Helst tre men två kan funka.
Typ sådan här.....två stycken. Men de är så nedrarns dyra så det får vänta. En tvåhyllesektion går lös på drygt 20 tusen + moms sen tillkommer krokar och en massa sådant. Men det får vänta, utgifterna under detta år är så enorma så man vill bara grina och skrika. Tur att vi har bra med kunder annars skulle ett blödande magsår komma på noll tid.
Att sälja Panduros varor och endast det var ett stort steg för mig och jag fick verkligen jobba med mig själv att gå till ett koncept till ett annat. Men idag måste jag säga är jag jättestolt över Panduro och deras policy och hur de driver sitt företag.Nu är det inne på tredje generationen i familjeföretaget, även om Pappa Panduro kommer in till kontoret nästan varje dag. Men de är hårda med att det skall vara bra grejer de säljer. Att det inte skall finnas farliga kemikalier och att fjädrar och ull och trä inte är från ställen där djur och natur inte har det bra om ni förstår hur jag menar. Sen så sköts allt i Sverige, vilket imponerar stort på mig. Att lägga ut tillverkning i asien hade säkert sparat många miljoner men som gamla  Pappa Panduro sa då kan vi inte garantera bra arbetsförhållanden. Så istället packas och märks allt härhemma. Nu i juni fick vi se "fabriken" och jag trodde att tygbitar och filt skars i maskiner....men icke de klipps för hand på långa bord. Allt räknas paketeras och slås in utan maskiner. Lokalen var ljuddämpad och två personer såg till att det alltid fanns frukt , kaffe och drycker så att man kunde pausa. Vi pratade med flera av de som jobbade där och de var så glada att ha ett jobb, Flera av dem hade handikapp typ blinda och döva, men de hade nu jobb som de trivdes med. i min värld är det storartat, Panduro får säkert bidrag för flera av de anställda, men inte så det täcker den kostnaden som de kunde ha sparat genom att lägga ut allt sånt jobb.
Här räknas små vita rosetter och packas och skickas iväg.
 
Här har smycken packats och försluts i en apparat som skötes av en blind man. Det var tyst och lugnt därinne men en skön stämning. Inget buller och vi slogs av att de var väldigt noggranna och organiserade. Ännu en anledning för mig att vara en stolt återförsäljare.
Men nu skall jag gå och göra mig i ordning för dagens jobb, Idag skall jag köpa lite youghurtglass, finns en sådan "bar" i gallerian vi håller till i och den är så god och jag försöker att endast köpa på lördagarna hahhaah
Ha en underbar dag mina vänner :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela