myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

28/12 som förr kallades menlösa barns dag???

Publicerad 2016-12-28 09:50:39 i Allmänt,

Så hemskt egentligen att menlösa barns dag hette denna dagen förr om åren ? Det är inte så hemskt länge sedan det uttrycket försvann. Många trodde nog att det stod för förståndhandikappade , men jag undrar om det inte stod för de barn som saknade föräldrar som kunde försörja dem?? hmm måste gooogla....återkommer. FEEEEEL av mig. Det är kyrklig betoning och ngt att faktiskt fira eller nja kanske inte fira men i alla fall tänka lite extra på speciellt i dessa tider då så många barn far illa här hemma och inte minst i svält och krigsländer. "Värnlösa barns dag i Sverige, Menlösa barns dag i Finland, firas sedan 400-talet i västkyrkan den 28 december för att minnas de barn som, enligt Matteusevangeliets andra kapitel, Herodes lät döda i sin jakt på den nyfödde judakonungen, Jesus. Inom östlig kristendom firar man den 29 december" Ja där ser man hur fel man kan ha. Hoppas att julen har farit väl fram med er, jag måste i ärlighetens namn säga att julen gick så fort fram och jag pikade aldrig i julkänslan. Den tog liksom bara slut!!! Men julaftonsförmiddagen var bäst med Dan och Milou på ett i princip tomt köpcentra. Hur mysigt som helst. Tror förbaske mig att det skall bli min jultradition. Jag hade ju varit sjuk i princip hela julveckan och lovat Milou att fara och köpa julklappar till sin mor och far. Så det gjorde vi på förmiddagen. Snacka om att hela köpcentrat måste ha gjort brakförlust den dagen?? Vi var inte många själar där utan personal stod för majoriteten. Det såg riktigt roligt ut när det kom två poliser gående med kassar fulla händerna med påsar både från Albrekts guld och Hobbex och gud vet var de hade varit med alla de kassarna. Tro inte det var tjänsteärende??? Vi gick runt och kikade i lugn och ro fast Dan och Milou ägnade sig mest åt rulltrappeåkande? Det var tydligen ngt test de utförde om vilken rulltrappa som gick fortast och jag fick vackert foga mig för denna väldigt utförliga undersökning. För de som inte vet det så finns det en hel del rulltrappor i byggnaden..... vad det slutgiltiga resultatet blev är osäkert mer än att de hävdade att de var snabbast på att åka av alla och att de var väldigt bra på att åka rulltrappa. Sen tog vi en fika på ett cafe och for hem igen.
Vi samlades sen hemma hos My och Anders för kalle Anka och glögg och sen rullade vi hem till oss och intog julmiddagen. Vi höll till i samlingslokalen och för första gången på åratal så hade jag inte gjort ett jättejulbord utan ett väldigt lagomt ett. Hade dukat med de roliga bilderna att sätta på näsan och som gav oss en hel del skratt.
. Efter middagen fortsatte kvällen hemma hos Sofia och Erik och där delades det ut julklappar av en förstklassig tomte i alla fall enligt egen utsaga. Jag hade frågat om en av sönerna kunde vara jultomte och då sa han jamenvisst om ni vill ha en förstklassig en?? Sen blev det julklappslek för oss vuxna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela