myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Märkliga dialekter

Publicerad 2016-03-17 06:48:32 i Allmänt,

I småland snackar de faktiskt lite roligt, för de säger inte R. Ibland så ersätts r mot s och det är ju lustigt och man kan ju undra hur det går till. Men det är väl inlärning, man hör sin omgivning säga så och då fortsätter barnet. Så här kan det bli: Den första torsdagen i mars, blir den fössta tossdan i mass....kul va? Men hur vi uttalar ord kan vara både roligt och jag blir nästan lite irriterad ibland när jag hör vissa ord hahaha. Snacks!!!! det heter chips. Det heter lakrits uttalas lak-riss inte lack-rits....och det mest vidrigaste man kan bli galen av, kex som det stavas med ett riktig början på k och INTE tjecks. Vi frågar oftast alltid kunden om de vill ha en påse. Dels pga miljötänk men oxå av kostnadsmässiga skäl. Det är dyrt med påsar, ngt inte alla tänker på. Nåja det borde vara roligt , om man använde ett roligt ord till en sörlänning ngn gång. Det kommer ju vara dag folk som man hör är från södra landsändan, om jag istället för att säga: Vill du ha en påse? skulle säga Ska du ha en kaashe? Uttalas som följande ... ka=som ka i kallt, sen resten rs= som sk i skellefteå och sen ett kort e om ni fattar hur jag menar??? Helt vansinnigt ord undra vars det kommer från egentligen?? Igår fick vi varor på jobbet och jag la in varor ända tills vi stängde och jag hann alla utom två hahaha så fina grejer det kom och mer skall det bli. Jag blir som ett barn på julafton när det kommer nyheter, det är så roligt. Men det kommer i fel tid för mig privat. Jag har ju just vant mig och lärt mig att använda telefonen som kalender och anteckningsbok. Nu väller det in massor av kalenderboksgrejer och tydligen så har många ungdomar övergått till kalender igen.
Det finns en uppsjö av olika böcker och grejer till som man kan använda och styra upp hela livet med hahaaha. Funderar på om jag skall börja igen....bara för att det är så tjusiga grejer haahaha Jag beställde även ett ögonbrynsplockning och färgning till idag och skall springa ifrån jobbet en liten stund. Kanske inte riktigt ngt jag gör ofta...nu är det väl ca 15 år sedan sist hahaah. Ikväll så har jag både styrelsemöte och Milou kommer ngr timmar. Men det löser jag med att inte stanna hela tiden och att maken hoppar in och passar på att fara till småprinsarna med Milou, en liten stund. Apropå maken så har jag hittat en gemensam nämnare som förenar oss. Vi är lika dålig på att ta kort!!! bad honom att ta kort på mina naglar och detta var det minst suddiga kortet hhaahah
Vi är ingen bra på att ta kort hahahah Nu får jag hoppas att ni får ha en bra dag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela