myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Hej igen och vad fasen är en god gärning?

Publicerad 2016-10-03 09:23:29 i Allmänt,

Är hemma efter lite trevlig avkoppling i både Wien och Kos och kan konstatera att det är så härligt att komma bort ett tag för att koppla av. Alltså på riktigt så är det bara när jag är hemifrån som jag kan stänga av jobb och problem. Så att plötsligt dimpa ner i verkligheten känns väl lite både och?? Nåja det har varit lite av den ena och det andra sedan vi kom hem. Höststäddag på gården, jobb igår, upppackning och tvätt och i Lördags ett trevligt födelsedagspartaj. Igår efter jobbet så kom Milou ett par timmar och vi hade även en av sönerna med flickvän över för hårklippning och då passade de på att stanna för middag. Mattias ringde igår kväll och var glad som en lärka. Han var nu en timme från Kuba och kände det som om han lämnat tredje världen bakom sig. Han har en hel del att säga om Kuba men jag kan väl sammanfatta det med att det var tydligen ett "Skitställe". Han trodde möjligtvis att det kunde vara ok om man bodde på ett lyxhotell och ville betala stora summor eller hade all inclusive. Maten var förfärlig och han har levt på cocacola, öl och glass. Folket var inte trevligt hellre utan försökte luras och var otrevliga. I butikerna fanns det ungefär tio olika varor och två av vardera och en dag hade han sökt vatten i fem timmar innan han gav upp och sen drack han bara öl och cola. Ingen wifi och ringa var i princip omöjligt om man inte gick till speciella ställen. Tanken var att han skulle resa runt på Kuba men han valde att stanna i Havanna för där kunde han åtminstone gå in på ett schysst hotell och köpa mat. Pommes och en köttbit kostade princip lika mycket som här hemma på restaurang och hela vistelsen där hade blivit både dyrare och sämre än han trodde. Nu var han lite reseless och skulle nog strunta i att resa runt i sydamerika utan skulle nog bara hålla sig i Mexico ett par veckor. Han tyckte att Mexicanarna var trevliga och miljön såg ut som på Kuba så han ångrade sin vecka i Kuba hahahaha. Nu till dagens stora fråga? Vad är en god gärning? Jag har ju min tre minuters dagbok och varje dag skall man fylla i dagens goda gärning!!! ehhh jag kan aldrig skriva något där??? så bedrövlig jag känner mig :(
För mig är en god gärning när man utför en handling till ngn eller ngt osjälviskt och som tas emot positivt. Eller? Att hålla upp en dörr för ngn eller hjälpa ngn med en kasse. Det är ingen god gärning för mig det är artighet och självklart. Hmmm måste googla på vad en god gärning är..... Snällhet-är en vilja att göra gott. Skriver Jerzy Einhorn. Snällhet ehhh nä det är inte en god gärning. En gärning man kan vara stolt över. Ja men vad menas egentligen med det. För mig verkar det vara en sammanblandning av snällhet och godhet. Men är inte det lite mixat med hyfs och medmänsklighet. För mig är en god gärning tex att jag skänker pengar till djurskyddet eller gör ngn liknande handling utan att få ngt tillbaka. Ngn jag gör anonymt och som inte behöver ett tack eller en feedback på. Jag försöker att vara så snäll jag bara kan men inte fasen är det en god gärning utan jag är rädd för att jag bara får skriva streck på denna rad genom hela dagboken. Men å andra sidan så kanske det sporrar mig till goda gärningar? Ja sådana som jag tycker är det och inte annat som jag tycker att jag redan gör. Hjälper, är artig och uppför mig även mot personer som jag skulle vilja sparka i arslet. Hmmm detta ämnet kommer nog att sysselsätta mina tankar många gånger är jag rädd. Ha det .)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela