myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

19 år

Publicerad 2020-07-27 10:09:21 i Allmänt,

Idag är det 19 år sedan vi köpte stugan. Är ganska säker på att det var en torsdag, som vi skrev på papperen. Jag lånade 50 000 kr av pappa och resten lånade vi, på den tiden hade vi inte eget kapital i den summan, vi kunde avvara. Jag hade just slutat studera och fått jobb och det var helt otroligt att tänka att vi hela stora familjen trängde in oss och rymdes i vår lilla stuga. Dan byggde fiffiluriga sänglösningar, som vi kunde fälla upp dagtid. 2005 byggde han friggeboden och det var alla väderlekar, när han byggde. När han var uppe på taket så, var det sol, regn och hagelskurar. Vad vi kämpade med ekonomin då?? under min studietid. Jag blev väl medveten om hur mycket växande pojkar kan äta!!! Det gick minst 30 lite mjölk i veckan, om inte maten krävde mjölk, då gick det mer. Min äldsta kunde lätt dricka upp 1 liter och ett gäng mackor innan middagen. Äta en stor portion och efter en timme vara hungrig igen. Baka bullar, var som att hälla vatten över en gås....de var slut i den takt jag tog ut dem ur ugnen, åtminstone kändes det så. Vi vedeldade huset och jisses så mycket ved Dan burit fram och tillbaka. När vi köpte pelletsbrännaren var det rena semestern. Jag älskade att shoppa och hitta fynd och billiga priser. Dan var så sparsam och ekonomisk att vi framstod säkert som lite spara och slösa. Men jag vill faktiskt säga att jag var en mästare på att koka soppa på en spik, och planera maten. Var kanske inte de godaste man alltid ätit, men dryga ut och planera var jag bra på. De senaste åren så svängde det helt om och Dan var den som köpte betydligt mer grejer och stod för de stora inköpen. Han upptäckte att han kunde köpa sådant han ville ha. Nu var det ju bara vi två och vi kunde unna oss, dyra middagar, med de finaste köttet och dyra viner. Tror att vårt matkonto var som en större familjs haahah. Jag tyckte det skenade och Dan sa OK, då betalar jag all helgmat. Han gillade att hitta det bästa köttet och laga middagar på helgen. Att korka upp en gott vin och tända ljus och pyssla om mig. Ja jag har minsann levt det ljuva livet. Jag gillar fortfarande att shoppa och hitta fynd och Ullared är rena drömmen att vara på om du frågar mig. Men de senaste 3 åren har jag köpstopp på en massa saker, mest ur ett miljöperspektiv. Kuddar och väskor är 2 saker som jag har haft ohemula mängder av. Vi pratar om säckvis med kuddar!!. Förra våren så gjorde jag mig av med det mesta och det känns bra. Jag faller lätt för blanka, glittriga saker och Dan stod ut med de mesta av alla infall jag hade. Nu behöver jag inte så mycket längre och har inte tänkt fylla upp förrådet igen. Nu på morgonen så har jag hunnit iväg och köpt en list som jag gersågat och även kommit på en upphängningslösning som jag är väldigt stolt över. Nu har jag börjat limma ihop del för del men det måste hinna torka innan man sätter ihop nästa. Så nu tänkte jag städa upp lite i skafferiet och ta fram sådant som ska till återvinnas. Burkar ,papp och kartong. Har en del samtal som skall ringas också och andra lite grejer som jag måste ta tag i. Sådana tråkiga grejer som att betala räkningar och dammsuga upp efter sågningen. Till Dan: God förmiddag min älskling. Visst blir tavlan bra. Har ju visserligen ingen aning än om ramen passar på tavlan??? Det blir nästa grej, eller problem att lösa. Funderar på att köpa en stor växt till? Vad tror du? Jag förstår att du inte kan svara "på riktigt" men jag ska "känna" in dig sen. Saknar dig och vill att du ska vara här, alldeles levande. Vi har så mycket ogjort mitt hjärta. Så många kramar och pussar som inte getts och tagits. Så många skratt och delade stunder. Älskar dig till månen och tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela