myma.blogg.se

En blogg om att leva och komma ur skuggan.

Tack gode gud

Publicerad 2021-07-01 10:06:30 i Allmänt,

Idag skänker jag en tacksamhetstanke att jag inte bor i ngn betongförort i södra Sverige. Våld, kriminalitet och otrygghet ligger långt ifrån mig. Hörde på radion om att en polis skjöts till döds när han gjorde sitt jobb och jobbade för trygghet och  att fånga de som faktiskt bara ställer till elände. Visst finns det platser i vår stad som oxå skulle kunna sägas vara otrygga, men än så länge inte som Rosengård, Biskopsgården,Tensta osv.
Vaknade sent idag och anledningen var nog att klockan var mycket innan jag somnade. Idag jobbar jag kväll igen och imorgon tidig morgon, så jag hoppas att jag somnar lite fortare ikväll.
Min gamla skrivare som gick sönder, är saknad nu. Håller på att skriva ut kort till en minnesbok om Dan och barnen ,barnbarnen, livet,resor och allt skojsigt vi gjort. Har gjort en egen och nu vill hans dotter ha en oxå. Men fotokvaliten är inte lika bra som min gamla, trots att den säkert var dubbelt så dyr den här nya maskinen.
Idag ska Märta få vara hos S och hennes familj och de skulle fara och fiska. Minns att vår gamla vovve Lukas blev stormtokig varje gång vi drog upp en fisk ahahaha. Han skulle dit och döda och slita den stackars firren i bitar. Märta är inte av samma sort, utan tycker mer att det är ett underligt påfund och fattar som vanligt ingenting.
I afton så jobbar jag med en tjej som är rar men som är låååångsam och eftertänksam. Ja jisses vilken tid det skall ta innan alla är till sängs i kväll. Brukar bli så att jag kör bara på och tar de flesta själv, det är tyngre och kroppen får slita. Men hellre det än att bli galen och irriterad.
Idag är det en underbar sommardag och jag tror att vi kommer att servera fikat utomhus i vår lilla trädgård. Vi har en jättefin innergård där vi har gjort så fint med blommor och bär. Visst blir det merarbete för oss i personalen att sköta om men det är oxå trevligare för de boende. 
I år så har vi utökat med mer odlingslådor och fixat mer rabarber. Så fint med att kunna plocka blommor som doftar och ställa på borden. Jag frågade en farbror om han tyckte att syrenen jag höll fram luktade gott och var fin. Visste han vad den blomman hette? - Javisst vet jag det, sa han den heter blå blomma och den har jag köpt!!! sa han. 
Ja jisses vad man kan få skratta åt alla tokigheter som händer på jobbet. Visst är det tungt och slitsamt,men de blir som en familj, som man bryr sig om.
Det var en guds välsignelse att jag fick ett jobb och slapp bli långtidsarbetslös. Nu är det bara att försöka hålla hoppet uppe och hoppas att jag får bli kvar. Helt arbetslös kommer jag inte bli för äldreomsorgen är väl inte drömjobb för de flesta och där behövs det oftast alltid folk. Men jag vill ju stanna där jag är och trivs. Fösöker att inte oroa mig och tappa hoppet, men visst finns det en oro. Men just nu är allt bra och jag känner mig enbart nöjd med det mesta.
Vackert väder, djuren mår bra och trivs med att springa runt och leka och greja på med det katter gillar. Har eventuellt fått tag i en man som kan komma och ta reda på allt ris och stammar och elände från trädfällningarna. Kommer att kosta några tusen, men vad göra? Det är så det är, att kan man inte själv så får man köpa tjänst. Ris av mindre storlek kan jag bränna i höst,med hjälp av sonen. Men stammarna tar väl veckor att fixa och bränna och jag vill inte orsaka skogsbrand hahaha.
Nu är vi i julimånad och jag har flera födelsedagsbarn denna månad. Vänner och familj som har sina "dagar" i sommarmånaden juli. Dan fyllde den 16/7 och ifjol så tog jag med mig fika och for till gravplatsen och firade hans dag, bara jag och Märta. Det var mysigt och kanske det blir repris på det. De har en fontän där i dammen och den plaskade så trevligt och fåglarna kvittrade och allt var så fint.
Här är en gammal bild på Dan,Lukas och det lilla huvudet??? är V som liten gosse.
Så fint att veta att nu är stugan hans familjs. Precis som Dan hoppades och önskade. Så många fina minnen och roliga saker som jag förknippar med Örträsk. Känner ingen sorg utan bara glädje i det som varit. Var sak har sin tid <3 Lev väl
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela